بازاریابی رشد چیست؟ نکات و تکنیکهایی که باید یاد داشته باشید
- 8 دی, 1403
بازاریابی رشد هدفش افزایش درآمد بهصورت کارآمد و کاهش اتلاف منابع است.
در دنیای بازاریابی، رشد فقط به معنای بزرگتر شدن نیست؛ بلکه هوشمندانهتر شدن هم هست.
تصور کنید قایقی را پارو میزنید. وقتی همه پاروزنها هماهنگ باشند، قایق بسیار مؤثرتر از زمانی که هرکسی با سرعت خودش پارو بزند، پیش میرود. به همین شکل، بازاریابی رشد با بهینهسازی منابع، تلاش میکند درآمد کارآمدتری ایجاد کند.
مثل تیمهای قایقرانی که نرخ پارو زدن و مسافت طی شده را ردیابی میکنند و تکنیکهای خود را برای کسب شتاب بیشتر اصلاح میکنند، تیمهای بازاریابی رشد هم از دادهها برای بهبود استراتژیها استفاده میکنند تا زمان یا پولی هدر نرود.
بازاریابی رشد چیست؟
بازاریابی رشد یعنی کسب بیشترین درآمد با کمترین هزینه ممکن از طریق ابزارهای دیجیتال قابلردیابی مثل بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، تبلیغات اجتماعی پولی، ایمیل مارکتینگ و موارد دیگر.
وقتی این نوع بازاریابی بهدرستی اجرا شود، میتواند به شما در جذب مشتریان جدید و رشد پایدار کسبوکار کمک کند. در شرکتهای بزرگ، معمولاً یک مدیر بازاریابی رشد این فرایند را مدیریت میکند، اما کارآفرینان نیز میتوانند از این استراتژیها برای افزایش درآمد استفاده کنند.
بازاریابی رشد در مقابل بازاریابی سنتی
هر دو نوع بازاریابی هدفشان رشد کسبوکار است، اما تفاوتهای کلیدی در اولویتهای آنها وجود دارد:
- بازاریابی رشد:
- رویکردی دادهمحور است که رشد سریع و قابلاندازهگیری را در اولویت قرار میدهد.
- از طریق تحلیل و آزمایش، استراتژیها بهینه میشوند تا نرخ تبدیل و درآمد افزایش یابد.
- ممکن است برای ایجاد وفاداری بلندمدت مشتری همیشه کارآمد نباشد.
- بازاریابی سنتی:
- دیدگاهی جامعتر دارد و از تاکتیکهایی مثل تبلیغات، روابط عمومی و بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی از برند و ایجاد ارتباط احساسی با مشتریان استفاده میکند.
- اندازهگیری مستقیم آن دشوارتر است، اما میتواند منجر به وفاداری بیشتر مشتری شود.
چگونه قیف بازاریابی رشد بسازیم؟
یکی از چارچوبهای محبوب در بازاریابی رشد، AAARRR است که به “قیف دزدان دریایی” معروف است. هدف اصلی این چارچوب کاهش هزینه جذب مشتری است. مراحل این قیف شامل موارد زیر است:
- آگاهی (Awareness): مشتریان چطور برای اولین بار با برند شما آشنا میشوند؟
- جذب (Acquisition): مشتریان از کجا وارد کسبوکار شما میشوند؟
- فعالسازی (Activation): کجا مشتریان ارزش برند شما را درک میکنند؟
- درآمد (Revenue): چه زمانی مشتریان به خریدار تبدیل میشوند؟
- حفظ مشتری (Retention): مشتریان چه مدت با شما میمانند؟
- ارجاع (Referral): چند بار مشتریان شما را به دیگران معرفی میکنند؟
برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی رشد حول این قیف، تاکتیکهایی را طراحی کنید که هر مرحله از تعامل مشتری را هدف قرار دهد. هدف این است که سفر مشتری را بهینه کرده و از فرصتها برای حذف نقاط اصطکاک بهرهبرداری کنید.
در اینجا یک کمپین بازاریابی رشد که از قیف AAARRR استفاده میکند، آورده شده است:
مرحله | تاکتیک | چگونه اندازهگیری شود |
---|
آگاهی | انتشار مقالات معتبر در سایت، بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO داخلی)، و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی. | ترافیک ارگانیک، جستجوی برند، اشتراکگذاری مقالات، و تعامل در شبکههای اجتماعی. |
جذب | ایجاد انگیزه برای کاربران جهت ثبتنام در لیست ایمیل (مثلاً از طریق یک هدیه یا محتوای رایگان). | تعداد مشترکان ایمیل جدید، هزینه بهازای هر لید (CPL). |
فعالسازی | ارائه کد تخفیف به مشتریان جدید. | نرخ استفاده از کد تخفیف، نرخ تبدیل (CVR). |
درآمد | ایجاد تجربه خرید بدون دردسر و پیشنهاد محصولات مکمل در فرآیند خرید. | نرخ رها کردن سبد خرید، میانگین ارزش سفارش (AOV). |
حفظ مشتری | طراحی برنامه وفاداری برای مشتریان قدیمی، مثل سیستم امتیازدهی یا جامعه اختصاصی برای مشتریان وفادار. | نرخ حفظ مشتری، نرخ ترک مشتری، ارزش طول عمر مشتری (CLV). |
ارجاع | ایجاد برنامه ارجاع که به مشتریانی که افراد جدیدی را معرفی میکنند، پاداش دهد. | تعداد کل ارجاعات، ارجاعات بهازای هر نفر، ارزش مشتریانی که از طریق ارجاع آمدهاند. |
تکنیکهای مفید در بازاریابی رشد
1. آزمایش A/B
- مقایسه دو متغیر برای تعیین بهترین عملکرد.
- مثال: آزمایش دو عنوان ایمیل برای افزایش نرخ باز شدن.
2. بازاریابی چندکاناله
- ارسال پیامهای هماهنگ از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل، SEO و تبلیغات.
- تحلیل عملکرد کانالها و تعیین مؤثرترین نقاط تماس.
3. تحلیل دادههای مشتری
- استفاده از دادهها برای تصمیمگیریهای دقیقتر.
- مثال: نظرسنجی مشتریان برای تولید محصولاتی که نیاز واقعی بازار را برطرف میکنند.
بازاریابی رشد ترکیبی از خلاقیت، دادهمحوری و آزمایش است که میتواند تحول بزرگی در کسبوکارها ایجاد کند.
جدیدترین محصولات
-
روبان ساتن یک سانتی نارنجی ۳۶,۰۰۰ تومان
-
روبان ساتن یک سانتی فیروزه ای ۳۶,۰۰۰ تومان
-
روبان ساتن یک سانتی فسفری ۳۶,۰۰۰ تومان
-
روبان ساتن یک سانتی طوسی ۳۶,۰۰۰ تومان
-
روبان ساتن یک سانتی سورمه ای ۳۶,۰۰۰ تومان